logotype
search

AML-kontroll/KYC

Upprättande av AML-kontroll 

Varje klientansvarig handläggare ansvarar för att minst en gång årligen upprätta en kundkännedomskontroll i Blikk. Upprättandet av kundkännedomskontroll ingår som en del av de obligatoriska uppgifterna i rutinen Checklista förberedande bokslut + bokslut (går att läsa mer om rutinen här). För att minimera risken att rutinen inte följs finns också en tjänsten "Översyn kundkännedom" i Byråstöd (går att läsa mer om tjänsten här)  

Fastställande av AML-kontroll

Ny rutin från våren 2025! Varje bokslutshandläggare ansvarar för att i samband med bokslutsarbetet fastställa kundkännedomskontrollen som är upprättad i Blikk. Den nya rutinen innebär en utökad kvalitetssäkring av kundkännedomskontroller och ett tydligare flöde av arbetsprocess. I samband med fastställandet av kundkännedomskontrollen ansvarar också bokslutshandläggare för att lägga till uppgifter om kundens verkliga huvudman samt sätta upp artikeln AML-kontroll för fakturering. 

Instruktion AML-Kontroll

Direktlänkar till avsnitt:
Befattningshavare & Företrädare
Verksamhet
Ekonomi
Geografi
Syfte & Art
Tjänster
Sammanvägd riskbedömning
Lägg till bilaga
Granska och färdigställ 

Viktigt att veta: 

  • Vid eventuella förändringar, såsom ex. ändrade ägarförhållanden/adress/verksamhet/Bransch osv. ska kundkännedomkontrollen uppdateras. 
  • En ny kontroll ska göras om det finns anledning av ut/omvärdera kundens riskprofil
  • Tiden som läggs ner på AML-kontroll ska debiteras inom kundens löpandeprojekt.
  • Artikel AML-kontroll läggs till för debitering i samband med fastställande av AML-kontroll.

Befattningshavare & Företrädare 

1. ID-kontroll

Tänk på! Ser något konstigt ut ska ni alltid kontrollera med kunden enligt våra grundläggande förhållningsregler. 

VILKA SKA IDENTIFIERA SIG? UPPDATERAT!

Aktiebolag
Styrelseledamot/möter samt verkliga huvudmän ska identifiera sig.
Ofta är det samma personer, men det behöver inte alltid vara det. Personerna som dyker upp i Blikk hämtas från de uppgifter som finns registrerade på bolaget i offentliga register. Minst en person bör vara registrerad som verklighuvudman, men det kan vara flera personer. Saknas verklig huvudman, så bör ni se till att företaget registrerar en sådan.

Handelsbolag
Bolagsman/män samt verkliga huvudmän ska identifiera sig.
Personerna som dyker upp i Blikk hämtas från de uppgifter som finns registrerade på bolaget i offentliga register. Två personer bör vara registrerade som verklighuvudman, men det kan även vara flera personer.

Ekonomisk/Ideell förening
Ordförande/kassör/huvudsaklig kontaktperson ska identifiera sig. På föreningar behöver personerna läggas till manuellt genom att klicka på "Lägg till person", det kommer ej per automatik.
I en förening finns det ingen registrerad verklig huvudman, så där behöver vi utse en alternativ verklig huvudman. Detta bör vara styrelseordförande och/eller kassör eller liknande befattning men huvudsakligt inflytande.

Enskilda firmor
Privatpersonen ska identifiera sig (och ev make/maka) På enskilda firmor behöver personen/erna läggas till manuellt genom att klicka på "Lägg till person", det kommer ej per automatik. Vi behöver även utse vår huvudsakliga kontaktperson som alternativ verklig huvudman.
(Ev make/maka/delägare på skogsfastighet etc. läggs också till på samma AML-kontroll, dvs enbart en AML-kontroll görs men samtliga personer läggs till)

Klicka på knappen ID-kontroll:

Kopia på körkort:

  • Klicka på knappen Granska ID-handling i verkligheten. Och bifoga en verifierad kopia på både fram- och baksida av id-kort/körkort, till vänster på knappen "Lägg till bilaga."

BankID:

  • Klicka på ID-kontroll med BankID
  • Skicka via Blikk; Ange mejladress och ett personligt meddelande. Tryck på skicka
  • Hämta en länk; Klicka på skicka och kopiera länken som dyker upp. Lägg in i ett vanligt mejl och skicka förfrågan till kunden den vägen

När förfrågan är skickad kommer det att synas för en snabb överblick i KYC-listan (gult med ett timglas).

Skärmbild

När personerna är identifierade uppdateras det i KYC-listan (grönt med en bock). Samt inne på kontrollen är ID-kontroll grönmarkerad på personen som är identifierad och klar. 

Skärmbild

Inne på kundkännedomskontrollen är ID-kontroll grönmarkerad på personen som är identifierad och klar. 

Skärmbild

2. Eventuell träff i SANK/SIP/PEP/RCA

Om det dyker upp en eventuell träff i och med ID-kontrollen så behöver det kontrolleras. Ofta beror träffarna på att personen som identifierats har samma namn som en offentlig person. Då ska en kommentar lämnas om vad träffen beror på och hur vi kontrollerat träffen i rutan "Kommentera eventuell träff/träffar i register"

3. Omfattas kunden av revisionsplikt

Bockruta JA/NEJ. Kontrollera om företaget har en balansomslutning på mer än 1,5 miljon eller en nettoomsättning på med än 3 miljoner och om det finns fler än 3 anställda i verksamheten. 

Kommentar ej nödvändig. Ruta går att lämna tom.

4. Har ställföreträdare/ombud rätt att företräda kunden?

JA/NEJ. Förklara vem som äger bolaget, och vem som äger aktierna i bolaget. Tänk på! Vet du inte huer upplägget är behöver kunden förklara det enligt våra grundläggande förhållningsregler

5. Stämmer uppgifter från kunden (t.ex i aktiebok) med uppgifterna om verklig huvudman som finns registrerade i Bolagsverkets register? - Fylls i av bokslutshandläggare vid fastställande

Fritext JA/NEJ.

Den här informationen fylls i av bokslutshandläggare i samband med fastställande. Vid inledande kundkännedomskontroll lämnas rutan med en . (punkt) för att kunna gå vidare till färdigställande. 

NY INFORMATION
Värt att hålla koll på om det uppstår märkliga träffar vid träffar i AML. Om ett bolag är sålt till Svenska Standardbolag (eller annan likvidator), kommer man vid sökning i registret över vekliga huvudmän få träff på personer och bolag, där det ser ut som verkliga huvudmän finns, fastän bolaget är likviderat. Söker man i Bolagsverkets näringslivsregister framgår dock att bolaget är likviderat/fusionerat. Svenska Standardbolag har fått information från Bolagsverket att registreringen i registret över verkliga huvudman ska försvinna efter fem år efter likvidationen.

6. Har verkliga huvudmän andra verksamheter eller finns andra omständigheter som kan ge en förhöjd risk med kundrelationen? - Fylls i av bokslutshandläggare vid fastställande

Kommentera om verkliga huvudmän har andra verksamheter enligt bolagsverkets register över verkliga huvudmän och din bedömning om det påverkar kundens riskbedömning. Den här information fylls i av bokslutshandläggare i samband med fastställande. Vid inledande kundkännedomskontroll lämnas rutan med en . (punkt) för att kunna gå vidare till färdigställande. 

Exempeltext 1: Företagets verkliga huvudmän är endast ägare av denna verksamhet. Inga övriga engagemang finns bland företagets verkliga huvudmän som påverkar kundens riskbedömning.

Exempeltext 2: Företagets verkliga huvudmän är utöver ägandeskapet i denna verksamhet [ägare/delägare] i verksamheten/erna [företagets namn] med [företagets organisationsnummer] genom [privat ägande/ägande genom företag]. Ägandeskapet i andra verksamheten [påverkar/påverkar inte] kundens riskbedömning.

7. Beskriv kundens ägarförhållanden, kontrollstruktur, samt i förekommande fall eventuell förmånstagare. - Fylls i av bokslutshandläggare vid fastställande

Kommentera hur ägarförhållande och kontrollstruktur ser ut utifrån information som finns i bolagsverkets register över verkliga huvudmän. Exempel på detta kan vara om verklig huvudman äger kundföretaget genom ett annat bolag eller som privatperson. Den här informationen fylls i av bokslutshandläggare i samband med fastställande. Vid inledande kundkännedomskontroll lämnas rutan med en . (punkt) för att kunna gå vidare till färdigställande. 

Exempeltext 1: Företaget ägs till [xx %] av [xxxxx xxxx] som [privatperson/genom företag]. 

8. Finns det några högriskfaktorer kring kundens ägar- och kontrollstrukturer? - Fylls i av bokslutshandläggare vid fastställande

JA/NEJ. Förklara ägarstrukturen, är den enkel och tydlig? Mer invecklad = Större risk. Är den mer invecklad krävs ett mer ingående och förklarande svar. Är det ett företag som ingår i en koncern, förklara strukturen, samt vilka personer som äger respektive bolag. Den här informationen fylls i av bokslutshandläggare i samband med fastställande. Vid inledande kundkännedomskontroll lämnas rutan med en . (punkt) för att kunna gå vidare till färdigställande. 

9. Övriga noteringar

Kommentar ej nödvändig. Ruta går att lämna tom.

Verksamhet

1. Bildandedatum

Datum väljs i rullist. Information kan hämtas ur Byråstöd - Verksamhetsuppgifter - Registreringsdatum. 

2. Ange företagsform

Företagsform väljs i rullist. Information kan hämtas ur Byråstöd - Grunduppgifter - Typ

3. Ange Bransch

Bransch väljs i rullist. Välj den bransch som närmast beskriver bransch som finns registrerad enligt verksamhetens SNI-kod. Information om bransch finns att hämta ur Byråstöd - Verksamhetsuppgifter - Bransch

4. Vilka typer av kunder har kunden? Företag, privatpersoner, offentlig sektor? Beskriv även hur kunden tillhandahåller tjänster (butik, kontor, försäljning på internet, hos kunden, etc) 

Beskriv vilka kunder som kunden i huvudsak vänder sig till. Exempelvis kan Hantverkare vända sig i huvudsak till privatpersoner och företagskunder, omsorgsföretag i huvudsak vänder sig till privatpersoner och konsulter inom offentlig verksamhet i huvudsak vänder sig till offentlig verksamhet. Det behöver inte finnas ett helt uttömmande svar som garanterar att alla potentiella kunder och tillhandahållande av tjänster beskrivs utan välj en övergripande beskrivning. 

Exempel 1: Kalle Karlsson snickerier utför hantverksarbete i huvudsak hos privatpersoner där arbetet utförs i kundernas hem. Det förekommer också arbete åt företagskunder där arbetet utförs i kundernas lokaler. 

Exempel 2: Pia Larsson Konditori säljer bakverk i sitt bageri där både privatpersoner, företag och offentlig sektor kan vara potentiella kunder. I huvudsak sker servering på plats i konditoriet eller för avhämtning av kunden. 

Exempel 3: Den enskilda firman är en skogsfastighet utan kunder. Inkomsterna kommer huvudsakligen från skogsbolag som köpt skog på rot med så kallad självfakturering, d v s skogsbolaget skickar ut underlag på mängd och pris.

5. Utför företaget husarbeten (ROT, RUT eller Grön teknik?)

Bockruta JA/NEJ

6. Bedriver kunden import av varor eller tjänster? 

Bockruta JA/NEJ

Vid JA

  • Beskriv från vilka länder och hur importverksamheten ser ut.
  • Bocka i JA/NEJ om länderna innebär högre risk

Vid NEJ

  • Gå vidare utan vidare åtgärd

7. Bedriver kunden export av varor eller tjänster? 

Bockruta JA/NEJ 

Vid JA

  • Beskriv från vilka länder och hur importverksamheten ser ut.
  • Bocka i JA/NEJ om länderna innebär högre risk

Vid NEJ

  • Gå vidare utan vidare åtgärd

8. Beskriv kundens verksamhet i övrigt

Beskriv ingående, förslag som anpassas;

  • FÖRETAG Ange företagsnamn är ett svenskt AB/HB/EF/etc. med säte i ange ort, ange kommun. Företaget ska bedriva verksamhet inom ange bransch. Kunderna består av privatpersoner/företag i ange område. Företagets omsättning senaste räkenskapsår låg på ange omsättning. Ägaren i företaget jobbar heltid/deltid/säsong och har ange ev antal anställda.
  • SKOGKUND [Kundens namn] [tillsammans med ev make/maka] äger fastighet med mark och skog i [ange ort och kommun] Inkomsterna kommer huvudsakligen från skogsbolag som köpt skog på rot med så kallad självfakturering, d v s skogsbolaget skickar ut underlag på mängd och pris. Kontakten sker på telefon och via fysiska besök i samband med årsbokslutet och inkomstdeklarationen.

9. Beskriv potentiella riskfaktorer kopplade till kundens verksamhet, bedöm sannolikhet och konsekvens. 

Detta är en av de viktigaste frågorna, var utförlig i ditt svar och tänk branschspecifikt. Tänk också på att du både behöver beskriva generella risker för branschen samt specifika risker för den enskilda kunden. 

Förslag på risker för följande branscher finnas att läsa här

  • Bygg
  • Entreprenad
  • Frisör- och skönhetsbransch
  • Restaurang
  • Tillverkningsindustri
  • Handel med kläder och sportartiklar
  • Fordonshandel
  • Åkeriföretag
  • Skogsägare
  • Idrottsföreningar

Om du har någon bransch som inte finns med här så kan du själv söka på branschspecifika risker via Chatgpt. Du kan antingen använda open ai eller Microsoft Copilot

Tänk på! Dela aldrig känslig/personlig information om en kund till chatgpt. Frågeställningen behöver vara generell.

Exempel på frågeställning till chat gpt: ”Vilka riskfaktorer finns med att bedriva verksamhet inom tillverkningsindusti?”

9. Övriga noteringar

Kommentar ej nödvändig. Ruta går att lämna tom.

Ekonomi & Transaktioner

1. Beskriv intäktskällor samt ungefärlig storlek/fördelning utifrån de varor/produkter/tjänster som kunden tillhandahåller.

Beskriv ingående; vad gör företaget, vilka är kunderna, vart finns kunderna. Kommentera eventuell utstickande/riskhöjande faktorer rörande kundens intäktskällor.

OBS! Du behöver inte storleksfördela varor/produkter/tjänster om du inte har den informationen tillgängligt. Du kan utgå från beskrivningen som är gjord sedan tidigare. 

2. Ange med vilka typer av parter kunden har transaktioner (t. ex kunder, leverantörer, koncernbolag, anställda, övrigt) Beskriv i vilka beloppsmässiga storleksspann kunden har transaktioner med de olika parterna. 

Förslag 1 att anpassa: "Företaget har transaktioner med kunder, leverantörer, koncernbolag och anställda. Kunderna är främst privatkunder och företag, leverantörerna utgörs av tjänste- och materialleverantörer. Det förekommer även internfakturering mellan koncernbolag."

Förslag 2 att anpassa: Företaget har transaktioner med kunder, leverantörer och anställda. Kunderna är främst [privatpersoner/företag/offentlig verksamhet]. 

Förslag 3 att anpassa: Företaget har inga anställda så transaktioner sker i huvudsak med kunder och leverantörer. Kunderna är främst [privatpersoner/företag/offentlig verksamhet]. 

Förslag 4 att anpassa: Företaget har inga anställda så transaktioner sker i huvudsak med kunder och leverantörer. Kunderna är främst [privatpersoner/företag/offentlig verksamhet]. Vid avverkning eller försäljning av skog sker också transaktioner med skogsbolag. 

Om kunden inte har några anställda eller koncernbolag så tas exempelvis dessa bort ur förslaget. Håll formuleringen kort. 

OBS! Du behöver inte storleksfördela belopp om du har inte har den informationen tillgänglig. 

3. Hanterar kunden kontanter? 

Bockruta JA/NEJ

Vid JA

Fyll i den information som tidigare besvarats under frågan "hanteras kontanter i företagets verksamhet? (gäller även swish)" under denna fråga.

  • Ange procentuell andel av kontanter/swishbetalningar av intäkter. 
    Räkna ut andel kontanter genom att ta summan i Debet på 1910 under året och dividera det med utgående saldot på intäkter i resultatrapport. Du får då ut en ungefärlig siffra som du kan omvandla till procent. Exempel: Det ligger 800 000 kr i debet på 1910 och bolaget har omsatt 9 000 000 kr under året. Då är den procentuella delen kontanter 800 000 kr/9 000 000 kr = 0,088 = 8,88 % = avrundas till 9 % 

Vid NEJ

  • Gå vidare utan vidare åtgärd

4. Gör kunden transaktioner med värdepapper med kunder eller andra (dvs. utöver att själv investera i värdepapper?)

Bockruta JA/NEJ

Vid JA

  • Beskriv ev. transaktioner och bedöm om det utgör den högre risk genom bockruta JA/NEJ

Vid NEJ

  • Gå vidare utan vidare åtgärd

5. Handlar/hanterar kunden kryptovaluta?

Bockruta JA/NEJ

Vid JA

  • Beskriv ev. transaktioner och bedöm om det utgör den högre risk genom bockruta JA/NEJ

Vid NEJ

  • Gå vidare utan vidare åtgärd

6. Tillhandahåller kunden klientmedelskonton? 

Bockruta JA/NEJ

Vid JA

  • Beskriv ev. transaktioner och bedöm om det utgör den högre risk genom bockruta JA/NEJ

Vid NEJ

  • Gå vidare utan vidare åtgärd

7. Har kunden transaktioner med utlandet i väsentlig utsträckning (med undantag för mindre avtal som berör t ex. inköp av programvaror eller liknande) 

Bockruta JA/NEJ

Om kunden endast har avtal för köp av adobelicenser, facebookannonser, google etc. så räknas det inte som väsentlig utsträckning och ska då bockas i NEJ. Om det däremot löpande förekommande inköp eller försäljning till utlandet av varor eller tjänster ska JA bockas i. 

  • Skäl till JA:
    "Kunden genomför löpande transaktioner med utlandet, vilket inkluderar [import/export] av [varor/tjänster] till/från [specificera länder eller regioner]. Transaktionerna uppgår i genomsnitt till [ange beloppsintervall] per [månad/kvartal/år]."
  • Skäl till NEJ:
    "Kundens transaktioner med utlandet är begränsade till mindre avtal för exempelvis programvarulicenser och digitala annonseringstjänster. Inga väsentliga transaktioner sker med utlandet."

8. I vilka typer av institut har kunden konton, och genom vilka typer av betaltjänstleverantörer gör kunden transaktioner. Traditionella storbanker, neobanker, små- och medelstora banker, penningöverförare, valutaväxlare, Hawala eller annan? 

Här fyller vi i den information som är vanligt förekommande och som vi vet om att kunden använder, fyll i information om vilken bank kunden använder, om kunden använder paypal, Klarna, Kassasystem, Mellanskog eller andra skogsbolag. Den information som fylls i är den information vi har kännedom om utifrån vår kundrelation och uppdragets omfattning. 

9. Hur påverkar de ekonomiska faktorerna risken med kundrelationen? Finns ytterligare riskfaktorer? Bedöm sannolikhet och konsekvens. 

Gör en bedömning sannolikhet och konsekvens samt riskfaktorer knutet till kundrelationen.

Ytterligare riskfaktorer kan vara den information som tidigare besvarades på fritextrutan "Utför företaget utlandsbetalningar" och "hanteras kontanter i företagets verksamhet (gäller även swish)" lyfts in till denna del av kontrollen. 

  • Ange ungefärlig summa per år, samt vilka länder som är inblandade vid utlandsbetalningar. Samt om vi bedömer att betalningar genererar en högre riskprofil för kunden. Om ja, motivera noggrant. 
  • Innebär kundens kontanthantering en högre riskprofil för kunden. Om enbart swish, NEJ. 

Motivering: Betalning med swish förekommer, med vi tar ut dagliga swishrapporter och dessa är spårbara med telefonnummer/namn och belopp som enligt våra rutiner bedöms utifrån rimlighet. 

10. Övriga noteringar

Kommentar ej nödvändig. Ruta går att lämna tom.

Geografi

1. Om kunden är en juridisk person ange säte (land, ort). Om kunden är en fysisk person ange folkbokföringsort och i förekommande fall andra länder för skattskyldighet.

Säte anges utan vidare förklaring, skriv samma land, ort som finns beskriven under punkt "8. Beskriv kundens verksamhet" alternativt hänvisa till det tidigare stycket. Information kan hämtas ur Byråstöd - Grunduppgifter - Säte

2. I vilket/vilka länder har kundens verkliga huvudmän folkbokföring respektive skatterättslig hemvist? - Fylls i av bokslutshandläggare vid fastställande

Skriv det land som finns angivet utifrån information som finns i bolagsverkets register över verkliga huvudmän. Den här informationen fylls i av bokslutshandläggare i samband med fastställande. 

3. Ange geografiska områden (t.ex orter) där kunden bedriver verksamhet i väsentlig utsträckning. (t ex. via kontor, butik, lokaler. filialer, dotterbolag och/eller kunders geografi.

Beskriv kort om kundens verksamhet utgår från en eller flera platser. 

Exempel: Kalle Kula tekniktjänster har ett kontor i centrala Ljusdal. 

Exempel 2: Gerd Gerdsson äger skogsfastighet belägen i Ljusdals kommun samt Bergs kommun. 

Exempel 3: Ljusdal, Ljusdals kommun, Sverige. Företagets verksamhet utgår främst från företagets lokal i [ort].

Exempel 4: Ljusdal, Ljusdals kommun, Sverige. Företagets verksamhet bedrivs på olika platser, främst i kundernas lokaler eller bostäder i [ort] med omnejd. 

4. Bedriver kunden, i väsentlig utsträckning, verksamhet utomlands? T ex. via kontor, butik, lokaler, filialer, dotterbolag eller kunders geografi?

Bockruta JA/NEJ

Gör samma avvägning som vid utlandstransaktioner. Köp av licenser eller enstaka tjänster som utförs utomlands betraktas som NEJ. Om kunden har sin ursprungliga kundkrets utomlands så betraktas det som JA eller om det finns ett kontor utomlands som stadigvarande används. 

  • Skäl till JA:
    "Kunden bedriver verksamhet utomlands genom [specificera, t.ex. filial, dotterbolag, kontor, butik, lokaler]. Verksamheten är etablerad i [ange land/länder] och omfattar [beskriv kortfattat verksamhetens omfattning, t.ex. försäljning, produktion, konsultverksamhet]."
  • Skäl till NEJ:
    "Kundens verksamhet är huvudsakligen förlagd till Sverige. Eventuella affärsrelationer med utlandet är begränsade till mindre köp av licenser och tjänster, vilket inte utgör en väsentlig del av verksamheten."

Vid JA

  • Beskriv och bedöm om det utgör den högre risk genom bockruta JA/NEJ

Vid NEJ

  • Gå vidare utan vidare åtgärd

5. Hur påverkar de geografiska faktorerna risken med kundrelationen? Finns ytterligare riskfaktorer? Bedöm sannolikhet och konsekvens

Gör en bedömning sannolikhet och konsekvens samt riskfaktorer knutet till kundrelationen utifrån den information som framkommit. 

Exempel 1: Utifrån att verksamheten utgår från en plats inom Sverige. Gör vi bedömningen att sannolikheten och konsekvensen för att de geografiska riskfaktorerna är låga. 

Exempel 2: Utifrån att verksamheten utgår från ett litet geografiskt område inom Sveriges gränser gör vi bedömningen att sannolikheten och konsekvensen för att de geografiska faktorerna ska påverka kundens verksamheten är låga. 

6. Övriga noteringar 

Kommentar ej nödvändig. Ruta går att lämna tom.

Syfte & Art 

1. Beskriv kundrelationens syfte och art. Vilket syfe har kunden med att anlita er? Hur förväntar ni er att kundrelationen kommer se ut? Hur omfattande kommer tjänstleveransen vara?

Beskriv ingående vilka tjänster vi hjälper kunden med; omfattning/frekvens/volym. Ta hjälp av uppdragsavtalet.

Förslag på inledning:
[Kundens namn] har inte kunskaperna om bokföring/beskattning därav är hens syfte att anlita Midama att säkerställa att redovisningen/bokslut/inkomstdeklaration sköts enligt de normer/regler och lagar som finns. Enligt uppdragsavtal sköter Midama:

Förslag kring tjänster som anpassas;
Syfte & Art större företag - Läs här
Syfte & Art kvartalsredovisning mindre företag - Läs här

2. Givet det som är känt om kunden och erfarenheter från likande uppdrag för andra liknande kunder, framstår kundrelationens syfte och art som legitim. 

Fritext JA/NEJ. Skriv kort JA eller NEJ utifrån din bedömning.

Exempel: Ja, utifrån vår branschkunskap och erfarenhet görs bedömningen att företagets verksamhet ses som legitim 

Exempel: Nej, utifrån den branschkunskap och erfarenhet vi har bedömer vi att verksamheten har oklara delar som kräver extra utredning. 

3. Ange hur tjänster kommer att utföras (distruberas/levereras gentemot kund) 

Klistra in standardtext: Våra tjänster utförs i enlighet med REX - Svensk standard för redovisningsuppdrag och levereras utifrån den överenskommelse som finns upprättat med kunden utifrån vårt uppdragsavtal. 

4. Hur kommer kunden att tillhandahålla underlag till byrån? E-post, post, uppladdning i system, annat? 

Exempeltext att utgå från: I Huvudsak använder vi digitala tjänster för materialinlämning vilket sker genom uppladdning i våra ekonomisystem. Det kan också förekomma inlämning av material via e-post, post eller fysisk inlämning. 

Notera särskilt om det är en kund som inte använder några digitala tjänster alls, i övrigt kan du använda exempeltexten i sin helhet. 

5. Hur säkerställer byrån att kommunikation/leverans sker med rätt/behörig person hos kund? 

Klistra in standardtext: Utifrån våra interna rutiner och riktlinjer använder vi i huvudsak digitala tjänster som kräver identifiering via Bank-ID för att komma åt information. Om information eller kommunikation sker på annat sätt identifieras kontaktperson genom löpande kundkontakt och identifiering vid fysiska och/eller digitala möten. 

6. Hur påverkar distrubitionskanaler/leveranssätt risken med kundrelationen? Finns ytterligare riskfaktorer? Bedöm sannolikhet och konsekvens.

Klistra in standardtext: Distansen som skapas via digital inlämning och kommunikation kan i vissa fall ge en högre risk men utifrån våra interna rutiner och riktlinjer finns kontroll för identifiering via Bank-ID i stor utsträckning och i de fall det inte är möjligt till verifiering via Bank-ID finns en kundkännedomsdialog som gör att vi bedömer sannolikheten för att våra distrubitionskanaler/leveranssätt förändrar kundens riskprofil som väldigt låg. Konsekvensen om det skulle ske kan vara stor och därför är den samlade bedömningen medel.

7. Övriga noteringar 

Kommentar ej nödvändig. Ruta går att lämna tom.

Tjänster

De tjänster som dyker upp som förvalda är de som ligger aktiva på kunden i BLIKK. På pilen till höger kan ni öppna upp varje tjänster, och där se till att bocka ur de undertjänster som ej är aktuella för kunden. Vid varje ny kontroll ska samtliga tjänster gås igenom och säkerställas vara korrekt. 

Skärmbild

Ev tjänster som saknas kan ni välja att lägga till under rubriken övriga produkter och tjänster. Även här klickar ni på pilen till höger för att se undertjänsterna, och ev bockar ur de som ej är aktuella.

 

Skärmbild

1. Har ni säkerställt att ovanstående uppdrag, produkter och tjänster (inkl. eventuella kundspecifika tillägg) är korrekt angivna för denna kund.

Bockruta JA/NEJ

2. Eventuell kommentar

Kommentar ej nödvändig. Ruta går att lämna tom.

3. Övriga noteringar 

Kommentar ej nödvändig. Ruta går att lämna tom.

Sammanvägd riskbedömning

1. Risknivåbedömning

Skärmbild

 

I stort sett alltid ska risknivån bedömas antingen som normal risk eller hög risk. Den sammanvägda bedömningen kan endast i ytterst ovanliga fall bedömas som låg.

2. Motivera bedömning av risknivå. Kommentera hur identifierade riskfaktorer i den aktuella kundrelationen (och er möjlighet att hantera dessa risker) inverkar på bedömningen av den samlade risknivån. 

Utgå från samma bedömning som är gjord tidigare. Justera om det tillkommit information sedan senaste kundkännedomsbedömningen. 

3. Har det under kundkännedomen uppstått några misstankar eller upptäckts några oegentligheter kopplat till kunden? 

Bockruta JA/NEJ. 

Utgå från Marie Wallin på penningtvättsutbildningen. Är något oklart? Går det att göra klart? 

4. Har tillräcklig kundkännedom kunnat uppnås?

Bockruta JA/NEJ

5. Motivera varför/varför inte

Utgå från samma bedömning som är gjord tidigare. Justera om det tillkommit information sedan senaste kundkännedomsbedömningen. 

6. Krävs skärpta åtgärder utifrån risknivån

Bockruta JA/NEJ. Vid medelrisk bockas alltid NEJ. Vid hög risk bockas JA i. 

Vid JA

  • Beskriv och bedöm om det utgör den högre risk genom bockruta JA/NEJ

Vid NEJ

  • Gå vidare utan vidare åtgärd

7. Krävs ytterligare kontroll av verklig huvudmans/företrädarens identitet? 

Bockruta JA/NEJ. Utifrån de kontroller som vi gör med både med ID-kontroll i Blikk samt avstämning mot register verklig huvudman ska vi alltid bocka i NEJ på denna fråga. 

8. Kan affärsrelationen inledas/Behållas 

Bockruta JA/NEJ. Tänk på att i bedömningen om vi ska inleda/behålla kundrelationen också ska vara en invägd bedömning om vi har kompetens/kunskap, tid och möjlighet att anta/behålla kunden. Utöver den bedömning som görs utifrån penningtvätt. 

9. Motivera varför/varför inte

Utgå från exempeltext: Inget avvikande som genererar förhöjd risk, vi ha kunnat få den kännedom vi behöver för att bedöma risken till normal med affärsrelationen. Vi har tiden och kompetensen för att fortsätta sköta uppdraget. Kunden följer överenskommelser i upprättat uppdragsavtal.

Lägg till bilaga

SkärmbildSkärmbild

Till kundkännedomskontrollen ska kundens uppdragsavtal ALLTID bifogas. Utöver uppdragsavtalet ska även underlag på identifiering som ej är gjord digitalt via Blikk bifogas samt ev. tidigare AML-kontroll från Due Compliance. 

  • Uppdragsavtal (ALLTID)
  • Identifiering gjord utanför Blikk (Vid behov)
  • Tidigare AML-kontroll (Vid behov)

Granska och färdigställ

Kolla igenom kundkännedomskontrollen från början till slut. ev. fält som är orangemarkerade är tvingande och behöver i så fall kompletteras innan ni klickar på redo att färdigställas. De punkter som är angivna att ska fyllas i vid färdigställandet fylls i med en enkel . eller x för att kunna gå vidare till färdigställande. 

Tänk på! 

  • Klientansvarig handläggare ansvarar för att upprätta en inledande kundkännedom och skicka till färdigställande genom att klicka på "klar att färdigställas"
    • 5-8 under "Befattningshavare & företrädare" samt 2 under "Geografi" kan av klientansvarig handläggare lämnas med endast en punkt i den inledande kundkännedomskontrollen. 
  • Bokslutshandläggare ansvarar för att rimlighetsbedöma och översiktligt granska den inledande kundkännedomskontrollen utifrån den kunskap och kundkännedom bokslutshandläggaren innehar. 
    • I samband med kontroll och avstämning vid bokslut av verklig huvudmän fyller bokslutshandläggare på information i 5-8 under "Befattningshavare & företrädare" samt 2 under "Geografi" innan färdigställande av kundkännedomskontroll. 
Innehåll den här artikeln allt du sökte?